DİJİTALLEŞEN MEDYADA SPOR BASINI ÖNCÜ OLDU
Devir teknoloji devri… Devir dijital devri… Devir internet devri… Her gün her alanda biraz daha fazla teknolojiye bağlanıyoruz. Bu durum biz basın çalışanlarını da hayli etkiledi.
Hızı baş döndüren bu değişime Türk basını uyum sağlarken elbette bazı sancılar çekti ama pek de zorlanmadı. Bu yeni döneme en etkili ve hızlı biçimde spor haberciliği ayak uydurdu.
Önce haber siteleri, ardından anlık skor bildirimi yapan siteler ortaya çıktı. Bunun lokomotifinin Türkiye’de mackolik.com olduğunu söylemezsek haksızlık olur. Şimdi televizyon yayıncılığı da artık dijital platformlara kaydı. Maçların yayın haklarını satın alan kuruluşlar daha fazla bireye ulaşmak adına dijital televizyon ve uygulamalarla yayın yapmaya başladı. Geleneksel spor yayıncılığı yapan televizyon kanalları da yayınlarını eş zamanlı dijital olarak gerçekleştirmeye yöneldi. Türkiye’de dijital spor yayıncılığı batı ülkeleri kadar çeşitli olmasa da dijital platformlar, internet televizyonları, YouTube ağırlıklı olarak sosyal paylaşım ağları ve podcast üzerinden yapılmaya başlandı. Birçok medya kuruluşu da dijitalleşmeyi spor yayıncılığı üzerinden test ederek adımlarını attı. Bu açıdan spor basınının medyadaki dijital döneme geçişe öncü olduğu söyleyebiliriz. Teknoloji ne olursa olsun her gazeteci haberi, okuyucuya, dinleyiciye, izleyiciye ulaştırmak için yapar. İnternet bu konuda en hızlı platform. Yeni iletişim teknolojilerinin gelişmesi ile medyada üretilen içerikler dijital alana aktarıldı. Bu teknoloji haberciliğin yanı sıra yayıncılığın da dijital olarak kullanıcıya aktarılmasına olanak sağladı. İçerik üreten olarak muhabirler ve editörler açısından önemli olan haberin işleniş şeklidir. İşin içine giren teknoloji ve dijitalleşme bu konuda gazetecilere katkı da sağladı. Bilgiye hızlı şekilde ulaşılmasını, haber ve içerik üretilmesini kolaylaştırdı. Pek çok meslektaşımız bu yeni duruma uyum sağlayıp kendisini yeni gelişmelere adapte etti. Mesleğe yeni atılan gençler gerek aldıkları eğitimin katkısı ile gerek teknoloji ve dolayısıyla dijitalleşme ile birlikte büyümeleri nedeniyle bu duruma hazırlıklı başlıyorlar. Eski kuşaktan dönüşüme ve yeniliğe açık olanlar da çağa ayak uydurup dijitalleşti. Artık üretilen haberler, çekilen fotoğraflar, görüntülerden oluşturulan içerikler hedef kitlelere daha kolay ve hızlı ulaşıyor. Yakında tarih olarak hatırlanacak olan basının geleneksel döneminin ötesine geçilerek hedef kitlenin haberle ve bilgiyle buluşmasında zamana bağlılık da kalmadı. İsteyen, istediği saatte ve yerde, tabii teknolojik olanakları el verirse habere, bilgiye, fotoğrafa, görüntüye ulaşabiliyor. Dijital yayıncılık diğer yandan geleneksel basını hızla yok olmaya götürüyor. Artık basılı gazetelerin tirajları eriyor. Dergiler can çekişiyor. Televizyon kanalları izlenme oranlarını kaybediyor. Ve bunun önüne geçmek mümkün görünmüyor. Ancak teknoloji değişse de habercilik her zaman var olacak.
Tahsin Doğan- SÖZCÜ