Geleneksel gazetecilik ve sosyal medya

26.08.2020

Salih Zeki Sarıdanışmet- KGK Yaygın Medya Meclis Başkanı

“Sosyal medya, geleneksel gazeteciliği bitirecek mi?” sorusu uzunca bir süre tartışıldıktan sonra çoğunluğun mutabık olduğu bir noktaya geldik. Geleneksel gazetecilik, sosyal medya ile birlikte yaşamalı. İkisinin de birbirine ihtiyacı var ve ikisi de birbirinden yararlanmak zorunda… Kamu adına profesyonel olarak gazetecilik faaliyeti sürdürülmezse; güvenilir gazeteci ve kurumlar yaşatılamazsa, iletişim evreni manüplasyonlara, propagandaya ve yanıltıcı tanıtım içeriklerine teslim oluyor. Diğer taraftan gazetecilerin sahada çalışabilmeleri için de yeni bir ekosisteme ihtiyaç var. Reklam ve gazete satışı ile elde edilen gelirler artık gazetecilik faaliyetlerini sürdürmek için yeterli değil. Digital platformlar telif haklarına riayet etmeden gazetecilerin ürettikleri içerikleri kullanıp gelire dönüştürebiliyorlar ancak gazeteciliği desteklemiyorlar. Gazeteciliğin yaşayabilmesi için… Sahada gazetecilik faaliyetini sürdüren kişi ve kurumların hayatta kalabilmesi için öncelikle bunları ayakta tutacak bir ekosisteme ihtiyaç var. Bu noktada hep birlikte şu 3 sorunun cevabını bulmamız gerekiyor.

1. Bireysel ve kurumsal olarak gazeteciler hangi gelir modelleriyle yaşayabilir? 2. Geleneksel gazeteciliğin özünü koruyarak ve standartlarını yükselterek digital dönüşümlerinin sağlanması gerekiyor. Haber toplarken ve kitlemize ulaşırken digital platformlardan nasıl yararlanabilir ve bunu nasıl gelire dönüştürebiliriz? 3. Kamu adına yürütülan gazetecilik görevini kamu nasıl destekleyebilir? Sponsorluk modelleri… Kamu kurumları ve sivil toplum kuruluşlarının destek modelleri… KGK’nın hedefi

KGK, gazeteciliğin sivil toplum içindeki vazgeçilmez fonksiyonunun tam ve doğru olarak icra edilebilmesi ve bunu icra eden meslektaşlarımızın ve çalıştıkları kurumların yaşatılıp güçlendirilebilmesi için bir insiyatif geliştirmeyi hedeflemektedir. Bu istikamette problemlerin ve ihtiyaçların doğru tespiti ve çözüm yollarının geliştirilmesi amacıyla kurulacak çalışma gruplarının yazacağı raporlar kamuoyu ile paylaşılarak toplumsal konsensüs sağlandıktan sonra gerekli yasal düzenlemelerin ve uygulanmasının takipçisi olacaktır. Güvenilir, güçlü ve etkili gazeteciler…

KGK, ülkemizdeki gazetecilik standartlarını yükselterek topluma katkıda bulunmayı; bu standartlara uyum sağlayan, katkıda bulunan meslektaşlarımızı desteklemeyi amaçlamaktadır. Bu amaç ile hem dünyadaki etkili meslek örgütleri ile koordinasyon ve işbirliğini geliştirmeye çalışacak, hem de meslektaşlarımızın mesleki ve yaşam standartlarını yükseltmek için çaba sarfedecektir. Reuters market analizi

Reuters’ın 200 medya yönecisiyle yaptığı araştırmaya göre sektörün gelir beklentisindeki öncelikleri aşağıdaki gibi… Kaynak: (İngilizce) https://www.reuterscommunity.com/wp-content/uploads/2019/03/journal ism-media-and-technology-trends-and-predictions-2019.pdf Abonelik ve üyelik: %52 Reklam: %27 Native (Tanıtım): %8 Destek ve yardım: %7 Aynı yöneticiler kaliteli bir gazeteciliğin sürdürülebilmesi için aşağıdaki kurumların destekte bulunması gerektiğini kabul ediyor. Ve yöneticilerin yüzde 61’i bu yıl daha fazla gazetecinin işten çıkartılmasını bekliyor. Sivil toplum kuruluşları: %29 Teknoloji şirketleri: %18 Devlet kurumları: %11 Destek beklemiyor :%29 Hızla yapmamız gerekenler…

1. Evrensel insani değerler ve gazetecilik standartları etrafında birliğimizi sağlamak. Bu standartların uygulanmasına ve geliştirilmesine katkıda bulunmak. 2. Bu standartlara uygun bireysel ve kurumsal çalışma ve gelir modelleri geliştirmek ve bunları desteklemek. 3. Gazeteciliğe zarar veren sektör içindeki ve dışındaki kişi ve kurumlarla etkili mücadele… Telif haklarının takibi.