Tarım Gazeteciliğinin Artan Önemi

04.08.2022

TARIM GAZETECİLİĞİNİN ARTAN ÖNEMİ

Geçen yüzyılda başlayan küreselleşme olgusu ile birlikte ekonomi gazeteciliği öne çıktı ve yaygınlaşmaya başladı. Son 50 yılda ise ekonomi gazeteciliği enerji, otomotiv, turizm ve emlak sektörleri gibi önemli ekonomik faaliyetleri kapsayacak bölümlere ayrıldı. Bu süreçte bütün dünyada tarım ve gıda ekonomisinin stratejik değerinin fark edilmesiyle de, “Tarım Gazeteciliği” yepyeni bir sektörel ve meslekî alan olarak kendi kimliğini yaratmış oldu.

İlk defa 1956 yılında Kanada’da kurulan Uluslararası Tarım Gazetecileri Federasyonu (IFAJ) ile birlikte, tarım gazeteciliği artık kurumsal çerçevede ve küresel düzeyde çalışma aşamasına geçti. Kuruluştan hemen sonra tanımlanan hedefler arasında “Çeşitli ülkelerde tarım gazeteciliği eğitimi” ve “Tarım gazetecilerine tanışma ve deneyim alışverişinde bulunma ve genel çıkarı ilgilendiren mesleki sorunları tartışma fırsatları sağlama” fikri yer aldı. IFAJ, ayrıca, bu tür derneklerin henüz bulunmadığı ülkelerde tarım gazetecilerinin ulusal derneklerinin kurulmasına yönelik çabaları destekleme görevini de üstlendi.

Özel bir iletişim alanı olan tarım gazeteciliği, somut ifadesiyle, “Tarladan sofraya” veya “Çiftlikten çatala” kadar uzanan tarım ve gıda sistemi hakkındaki haber ve bilgileri, yazı ve röportajları yayımlamanın yanı sıra bu alanda bilgiye dayalı analiz yapma üzerine odaklanır. En özlü tanımıyla, tarım gazeteciliğinin misyonu budur…

Birçok yönden, tarım gazeteciliği sadece iyi gazeteciliktir, başka bir deyişle, bir haber için doğru bilgi almak, gerçekleri kontrol etmek ve değerlendirmek, karşıt görüşleri dengeli bir perspektife sokmak, bağımsızlığı ve nesnelliği korurken hikayeyi açık ve özlü bir şekilde yazmak… Bununla birlikte, tarım gazetecileri bilim, teknoloji, piyasalar, sağlık riskleri ve gıda sistemi için kamu politikası gibi alanlarda ek uzmanlık bilgisine ve ilgili kaynaklara sahip olmak, daha doğrusu bütün bu konularda yeterli ve gerekli bilgiye ulaşmak için ciddi çaba harcamak zorundadır.

Türkiye’de ise 2012 yılında Ankara’da kurulan Tarım Gazetecileri ve Yazarları Derneği (TAGYAD) ülke genelinde tarım, gıda ve ormancılık sektörüne yönelik gazeteci, muhabir, TV programcısı, yazar, akademisyen, danışman, kooperatifçi, iletişimci ve bilgi yayımcı olarak faaliyet gösteren 67 üyesiyle ulusal bir dernek konumundadır.

TAGYAD, 2015 yılından bu yana IFAJ’ın faal bir üyesidir. TAGYAD, son 7 yıl içinde, yurt içi çalışmalarının yanı sıra, 6 uluslararası etkinlik düzenlemeyi başarmış bir mesleki sivil toplum örgütüdür. Derneğimiz bu doğrultuda yeni proje hazırlık ve çalışmalarını sürdürmektedir.

Sosyal medya mecralarında tarım ve gıda sektörü hakkında akıl ve gerçek dışı haber ve yorumların yer alması, tarım ekonomisinin önemini daha da artırmaktadır. Doğru olan, tarım ekonomisini bilen kişi ve/veya uzmanların açıklamalarına itibar edilmesidir. Aksi hâlde, akademik unvanları olsa dahi, bu alanda bilgisi ya da eğitimi yoksa, fikir beyan edenler tarım ve gıda sektörüne büyük zarar vermektedir.

 

İsmail Uğural

Tarım Gazetecileri ve Yazarları Derneği (TAGYAD) Başkanı

Uluslararası Tarım Gazetecileri Federasyonu (IFAJ) İcra Kurulu Üyesi